Grotten en riviertochtje 2 - Reisverslag uit Yangshuo, China van Berdi Veenhuis - WaarBenJij.nu Grotten en riviertochtje 2 - Reisverslag uit Yangshuo, China van Berdi Veenhuis - WaarBenJij.nu

Grotten en riviertochtje 2

Door: Berdi

Blijf op de hoogte en volg Berdi

28 Juli 2017 | China, Yangshuo

Je bleef op de modder drijven, dat was een gek gevoel. Wat nog de meeste tijd kostte was om jezelf weer schoon te krijgen, het was heel fijn zand en zat letterlijk overal. Flink de koude straal erop en alles zo goed en kwaad als het ging schoonspoelen, daarna lekker in de warmwater bron, apart hoor om onder de grond in het donker in heerlijk warm water te zitten. Gisteren zijn we op raftbootjes, dit zijn vlotten van bamboe die met een lange stok van bamboe door mannen worden voortgeduwd. Het was weer bloedheet maar onder de parasol was het redelijk uit te houden en het was een prachtige tocht over de Li river. Rob mocht het ook even proberen zodat de " bamboeduwer" even een rookpauze kon nemen. Hij bleef ondertussen wel: " Go, go" naar Rob schreeuwen, ja Rob had een duwer die veel kabaal maakte. Ik moet zeggen dat Rob het wel aardig onder de knie had. Yuli en ik mochten het ook proberen maar bij mij bleef het vlot maar rondjes draaien en kwamen we geen meter vooruit. Ik heb het dus al snel weer op gegeven. Het was erg leuk. Eergisteren hebben we in een heel populair restaurant in Yangshuo gegeten. Wij dachten dat er een loterij gaande was. Er zaren allerlei mensen op krukjes te wachten met een "lootje" en er werden allerlei nummers omgeroepen. Bleek dat je nummertjes moest trekken voor een tafeltje in het restaurant. Je nummer werd omgeroepen als je aan de beurt was.Tja dat werd wachten en hoe breng je iemand aan het verstand dat je ook een bonnetje wilt. Gewoon een beetje hulpeloos kijken dus, dat helpt
altijd dan is er vast wel iemand die een beetje Engels spreekt. Ik ben de hele tijd maar achter de omroepster blijven staan zodat ik op het scherm mee kon kijken want van al dat geschreeuw begreep ik natuurlijk niets. Ze vroeg me iedere keer het bonnetje te laten zien en duwde dan mijn hand weer hoofdschuddend weg, met andere woorden " ik was nog lang niet aan de beurt". Na een half uur wachten waren we aan de beurt en kregen we een private room. Natuurlijk was er weer alleen een menukaart in het Chinees, dus werd de enige serveerster in het restaurant die een paarwoordjes Engels sprak erbij gehaald. Het zweet stond haar op het voorhoofd, ze deed erg haar best en na nog een half uur met handen en voeten praten hadden we dan eindelijk de bestelling rond. Wij snapten nadien wel waarom het zo'n geliefd restaurant was, want het eten was er zo fantastisch dat we er gisteren weer zijn wezen eten. Ik was nu ervaringsdeskundig, wist hoe het ging en kon zelf aan de omroepster duidelijk maken dat ik een kaartje voor 5 personen wilde hebben. Ik bleef daarna echter toch maar bij haar in de buurt omdat ik mijn nummertje natuurlijk niet wilde missen als het omgeroepen werd. In het restaurant werden we zelfs al herkend, is ook niet zo moeilijk als enige twee westerlingen tussen al die Chinezen, er werd door het personeel weer van alles naar elkaar geroepen en even later kwam onze Engels sprekende serveerster er weer aan. Je zag haar denken: " hellup, niet weer!!" Ze heeft ons echter best goed geholpen en we hebben weer heerlijk gegeten. Rob moest zo nodig weer eens wat aparts proberen. Hij wilde iets met varkensvlees maar wat er op tafel kwam zag er toch wat anders uit dan hij gedacht had. Het was een schaal met wat grauw uitziende vettig en glazig vlees. Het waren varkensoren, staart, pootjes en een of ander orgaan. Wij wilden niet hebberig zijn en hij mocht van ons alles opeten. Vandaag ons laatste dagje gehad. Vanochtend weer op de fiets naar het dorp geweest. Je zou bijna gaan denken dat ik het fietsen leuk ga vinden ( echt niet). We hebben wat inkopen gedaan en een beetje rondgelopen. Daar kwamen we nog een winkel tegen met Chinese lekkernijen, deze bestonden uit gebakken poppen, meelwormen, sprinkhanen een soort gefrituurde beschimmelde bonenpuree. Yuli en ik moesten ervan kokhalzen.
Morgen gaan we naar Chonqing en Youyang, dit wordt een lange reis van ruim 21 uur in de trein en daarna nog 5 uur in de auto zitten. Yuli kijkt er naar uit, maar ook naar haar verjaardag. Ze dacht zelfs al dat ze morgen jarig was:)
Liefs van ons allemaal

• 28 Juli 2017 - 07:40

De Joos:

hallo allemaal
    wat een mooi verhaal weer en leuke ervaringen
    goede reis naar youyang
    gr vd joos

• 28 Juli 2017 - 08:21

Carla En Jan:

Hallo lieverds,wat een prachtige verhalen schrijven jullie.Zoo als ze beschreven worden is het net alsof je het zelf meemaakt.Wat fijn om te horen dat jullie zo genieten.Hier is alles oké en morgen gaan wij weer naar huis.Tot over een week!Liefs,Carla en Jan.

• 28 Juli 2017 - 09:48

Erna:

Zou er best bij willen zijn. Het lijkt mij een onvergetelijke ervaring. X

• 28 Juli 2017 - 12:03

Ria En Leo:

Lieve mensen, wat een prachtige reis, om jaloers op te worden.
    Geniet de komende tijd.
    Ria en Leo

• 28 Juli 2017 - 15:12

Jan En Josje:

Hallo allemaal,
    Volgens Jan is dat allemaal goed te eten! Brr
    Vriendin van Marieke( Hlickman) is falliet gegaan daar ze geen varkensoren, pootjes en staarten meer mochten invoeren !
    Wat een belevenissen zeg!
    Yuli morgen een gezellige verjaardag!
    Liefs

• 28 Juli 2017 - 19:51

Familie Jacobs:

Hoi lieve Veenhuisjes,

Geweldig al jullie verhalen heerlijk om te lezen en natuurlijk zo
    herkenbaar allemaal!!

Succes morgen in de slaaptrein en geniet van de autorit naar Youyang. Prachtige omgeving, mooie blauwe rivier en een hoge brug kom je onderweg tegen.
    Ben trouwens ook heel benieuwd of jullie dezelfde 'Michael' als gids hebben. Dan heb je echt een hele goeie!!
    Fijne verjaardag in Youyang lieve Yuli!!!

Berdi

Wij zijn Rob, Berdi, Luan, Yuli en Ning Veenhuis. Wij gaan met ons vijven op rootsreis naar China. Op deze reis gaan we naar alle plaatsen waar onze dochters vandaan komen. We beginnen in Shanghai, daarna reizen we door naar Nanchang, hier komt Luan vandaan. Vervolgens gaan we naar Changsha, Changning waar onze jongste dochter Ning vandaan komt. Hierna gaan we anderhalve week uitrusten in Yangshuo in het Karstgebergte om daarna door te reizen naar Chongqing, Youyang waar Yuli vandaan komt. Als laatste reizen we door naar Shengdu en van hieruit vliegen we terug naar huis. We vinden het allemaal erg spannend.

Actief sinds 25 Juni 2017
Totaal aantal bezoekers 12048